12 sep. tøfler

Oppskrift på raske tøfler i rillestrikk

  • Størrelse: 35/37 (38/40) 41/43 (44/46) = fotlengde: 21 (23) 26 (29) cm
  • Garnalternativer: Sandnes Garn fritidsgarn, Rauma Vamsegarn, Drops Eskimo, ca. 100 (100) 100 (150) g i den fargen du selv ønsker
  • Pinner: nr. 5,5 eller den pinnestørrelsen du trenger for å få 14 m x 27 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
  • Strikk frem og tilbake på pinnen: 1 rille = 2 pinner rett.

 Tips! Stram tråden godt når maskene skal strikkes 2 rett sammen, slik at det ikke blir store hull i arbeidet.

Slik gjør du:

Arbeidet strikkes fra hæl og mot tå. Det strikkes frem og tilbake på pinnen. Legg opp 27 (27) 29 (29) masker på pinne nr. 5,5. La tråd-enden være ca. 20 cm lang, da denne brukes til montering. Strikk riller frem og tilbake på pinnen, til arbeidet måler 17½ (19½) 22½ (25½) cm. Husk strikkefastheten!

Neste pinne fra retten strikker du slik: 1 rett, deretter strikkes maskene 2 og 2 rett sammen = 14 (14) 15 (15) m ? Se strikketipset over. Strikk 3 pinner rett.

På neste pinne fra retten strikkes slik: * 5 (5) 3 (3) masker rett, De neste 2 maskene strikkes rett sammen *, gjenta fra *?* totalt 2 (2) 3 (3) ganger = 12 masker på pinnen. Strikk 1 pinne rett.

Neste pinne strikker du maskene 2 og 2 rett sammen = 6 m. Arbeidet måler nå ca. 21 (23) 26 (29) cm. Klipp trådene, men la tråd-enden være ca. 20 cm lang, da denne skal brukes til montering. Trekk den gjennom de resterende maskene, og snurp sammen. Gjenta det samme på neste tøffel.

Montering av tøfler

Brett oppleggskanten dobbelt, og sy sammen arbeidet midt bak. Sy sammen kant i kant fra tåen og opp til litt over 1/3 av tøffelen. Sy sammen i ytterste masker, så ikke sømmen blir for tykk og klumpete.

Her er oppskrift på en heklet blomst som du kan pynte med hvis du vil:

Hekle 4 lm og sett dem sammen til 1 ring med 1 kjm. 1.omg: 1 lm, 6 fm om ringen. 2.omg: * 1 fm i fm, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger, avslutt med 1 kjm i første lm = 6 lm-buer. 3.omg: 1 lm, hekle slik i hver lm-bue:  1 fm, 1 lm, 3 st, 1 lm og 1 fm.

2 kommentarer

fjellgeitbundingen

13.09.2015 kl.15:37

Hei,takk for oppskrift. Har du bilde av et ferdig par? E jo snart jul..

wenchesstrikkeverden

13.09.2015 kl.18:22

fjellgeitbundingen: nei har ikke det,