25 Nov Kari Traa

PULSVANTER

Augusta (Norwegian pattern):

Pinne nr: 3,5 (Jeg strikker stramt, strikker du lst br du kanskje g ned i pinnestrrelse.
Legg opp 50 masker.

Begynn med ca 2 cm ribbestrikk: 1r, 1vr

1.omg: 2 vr, * ta av en maske, 2r, dra masken du tok av over de to strikkede maskene, 2vr* Repeter fra * til * til du har 3 masker igjen. Avslutt med ta av en maske, 2r, dra masken du tok av over de to strikkede maskene.
2.omg: 2 vr * 1r, kast, 1r, 2vr* Repteter fra * til * til du har 3 masker igjen. Avslutt med 1r,kast,1r
3.omg: 2 vr * 3r, 2vr* repeter hele veien rundt til du har 3 masker igjen. Avslutt med 3r.
4.omg: Samme som omg. 3

(Omgang 1-4 utgjr n rapport.)

Strikk til du synes den er passe lang p hndleddet. Ca 16 rapporter for f en god lengde p vanten. Sett s 10m over p trd til tommel, og legg opp 10 nye masker. Strikk videre p selve votten, ca. 6 rapporter. Fell av. (Her kan du ogs avslutte med ribbestrikk 1r, 1vr)
Sett de 10m til tommelen over p pinne, og plukk opp 10 masker til tommel jevnt rundt tommelhullet. Tilsammen 20 masker. Strikk 3 rapporter med mnster. Fell av.

Man trenger ikke tenke p hyre- og venstre tommel p disse vantene, for mnsteret er likt hele veien rundt s det utgjr ingen forskjell.
Jeg har brukt denne oppskrifta p Viking superwash, Rubin og Sandnes Alpakka med svrt gode resultater. Med Viking og Rubingarn gr det med ca. 100g. Sandnes Alpakka er mye dryere, og her ser det ut til at det holder med rundt 75g, alts 1,5