11 Nov. Vaske tips :)

Hei har ftt lov dele noen vaske tips her :)

Du har kanskje opplevd at ullplaggene er litt ru og harde i strikken? Ved vaske det p riktig mte, vil det kunne bli myk igjen. Iflge Klepp er mykhet i ull frst og fremt avhengig av tykkelsen p fibrene, noe vi ikke kan gjre noe med. Garnet blir i tilleggstressetav de ulike mekaniske behandlingene det er med p, som spinning, nsting og strikking.

- Ved vask vil slike spenninger lses, og garnet faller og oppleves mykere. Har garnet rester av tilsetningsstoffer eller rester av ullfettet fra sauen, vil det bli mykere ved at dette vaskes ut, forklarer Klepp.

Ved vaske strikkeplagget frst, vil vi ogs kunne f det i den fasongen vi nsker. Nr plagget er gjennomfuktet, kan ull strekkes ut. Dette gjres rett etter det har blitt sentrifugert. Slik vil det f en permanent og ny fasong. Dette gjres ved strekke det i den retningen du nsker strre strrelse. Det er viktig trekke jevnt og hardt og selvflgelig f med hele bredden av plagget. Hvor hardt du skal trekke avhenger s klart av hvor tykt og robust plagget er, og hvor mange centimeter du nsker ke det med.

2 kommentarer

Danian. Gutteblogger

11.11.2014 kl.16:45

Du fr ha en flott tirsdag

wenchesstrikkeverden

11.11.2014 kl.17:04

Danian. Gutteblogger: Takk det samme til deg :) Fin kved til deg og :)