30 September. Barne lue

I gr ble det endelig tid til litt strikk,

Strikket en lue til min lille sjarmr str 1 r i myk merino ull fra Viking :-)

husvask tar alle min tid om dagen og vil fortsette med det mange dager enda.

Skal ta meg tid til litt strikk p kveldstid Fin dag til dere alle :)

18 kommentarer

fjellgeitbundingen

30.09.2014 kl.09:19

S helt herlig ut. Hvorfor vaskes det slik, om jeg kan sprre?

wenchesstrikkeverden

30.09.2014 kl.11:02

fjellgeitbundingen: Ja lua ble fin og god den, jeg m vaske rundt hele huset innvendig, det har vrt vegarbeid her med sprenging og pigging i litt over et r, med pflgende snekkere inne her p 6 rom siden i vr med utbygging og vindu bytting s flis og snekker stv i tillegg til alt vegstvet som har drevet inn, s her trengs det virkelig en god vask av alt som er innvendig

fjellgeitbundingen

30.09.2014 kl.11:11

He he, ja har selv ftt pusset opp i vr, s jeg vet hvordan det er. Jaja, godt det ikke er stv p hjernen. Dette blir du ferdig med snart. Du fr ta et skippertak, samt sette mann og barn om du har i arbeid :)

Ann-Elin

30.09.2014 kl.11:26

Ja, da blir det en heldig gutt som slipper fryse p rene. Fin lue :)

Therese

30.09.2014 kl.11:38

Har du oppskrift p luen?

wenchesstrikkeverden

30.09.2014 kl.12:35

fjellgeitbundingen: Jo da jeg driver p, gr sakte, er alene jeg, bare frken p 8 r hjemme boende, de andre er voksne i full jobb, har kjempe stort hus fra 1894, s det er tungt vaske, hele 12 halv store rom som m vaskes, s rydder og vasker i hver ledige stund, hst ferie p vesla, s m bruke litt tid p henne og, men kommer nok i boks skal du se :) Hsten er lang hper jeg :)

wenchesstrikkeverden

30.09.2014 kl.12:35

Ann: Ja hper det, skal starte opp med en til ssteren ogs, hper den blir like bra :)

wenchesstrikkeverden

30.09.2014 kl.12:36

Therese: Den er funnet inne hos Picels, str den er lagt inn av SMURFA :)

fjellgeitbundingen

30.09.2014 kl.13:14

Jaja, du fr ta de rommene som er i bruk frst da, og kanskje vesla kan hjelpe deg litt ogs da, s kan dere jo gjre noe morsomt etterp sammen. Jeg har to gutter, n p 8 og 10, og de pleier vre flinke hjelpes til. Jeg tror det er rette alderen for lre gjre ting. Nr de er tenringer er det ikke like enkelt. S kan man jo ha drlig samvittighet for ha dem til arbeidskraft etterhvert, men jeg velger snarere se p det som en del av oppdragelsen. Fint ha lrt dette til den dagen man selv har ansvar for hus og heim.

Siv Svanem

30.09.2014 kl.14:50

hh s fin...

wenchesstrikkeverden

30.09.2014 kl.15:10

fjellgeitbundingen: Hun er kjemoe flink til hjelpe til hun, klarer masse, i helgen hjalp hun hele tiden da ble det badeland med venner i gr :)

wenchesstrikkeverden

30.09.2014 kl.15:10

Siv Svanem: Takk, driv med en til i andre farger og litt strre

Bim HD

01.10.2014 kl.10:44

Dessa mssorna ser ut att sitta som ett smck! Helt perfekt. Vrmer ron, och kanten runt ser ut att gra passformen n bttre... Lckert!!! Finns inget vrre n mssor som inte sitter p plats, trots mjlighet att knyta...

Hm, Viking Merino tror jag inte jag sett hr...

M s gott...

Bim HD

wenchesstrikkeverden

01.10.2014 kl.12:38

Bim HD: Takk takk, godt med gode luer i hsten :)

Anne lena Moen

02.10.2014 kl.00:30

hei :) veldig fin lue. Var det p pickles.no du fant oppskrifta? Har lett og finner den ikke. Kunne du lagt ut en link? P forhnd takk :) vennlig strikkehilsen fra Molde

wenchesstrikkeverden

02.10.2014 kl.06:22

Anne lena Moen: Hei, jeg fikk garn og mnster til frste lue i gave, men det sto pickels garn p mnsteret, s gikk ut fra at det var fra der, ellers vet jeg ikke mer dessverre

Hilde

03.10.2014 kl.07:02

Superfin lue.

Jeg klarer ikke finne oppskriften. Har den et navn, eller har du mulighet legge ut en link?

wenchesstrikkeverden

03.10.2014 kl.16:16

Hilde: Hei skriver opp det viktigste av oppskriften her til deg jeg da :=
Str passer fra 9 mnd til 2-3 r , jeg strikket p pinne 3 med viking Merino

KNTBND :
Legg opp 12 m og strikk rillestrikk i 12 omg, siste m p hver p inne tas lst av med trden foran arbeidet.
**Omg 13: 1r, strikk foran og bak i neste maske og strikk pinnen ut- husk at siste m bare taes av.
Omg. 14: Strikk som vanlig. Gjenta disse to omg til du har 20 m p pinnen. Strikk 4 riller ( 8 omg ) Neste omg : 1 rett . 2 sammen og strikk pinnen ut Neste om : strikk som vanlig. Gjenta disse 2 om til du igjen har 12 m p pinnen.*

Strikk 50 omg ( 25 riller ) til en 5 ring strikker jeg 2-3 riller ekstra.
N skal neste reklaffene strikkes og du gjentar alt som str mellom stjernene over her.
Strikk derettter 12 omg og fell av (gjerne s du har trden p motsatt side av klaffene for da blir denne m den 1 masken av de som n skal plukkes opp langs kanten) Sy sammen kanten.

Pullen :
Plukk opp 1 mask i hver maske langs hele bndet. Srg for plukke opp Under kantmasken ( den m du slapp ls av p hver omg ) da fr du en fin kant.
Snu deretter arbeidet med innsiden ut snn at denne kanten blir p utsiden av arb. Det kan n oppst ett hull, men det fikser du nr trdene skal festes til slutt.

1 Omg:
2 reett, lag en m, * 4 rett, lag en m * Omg rundt, da skal du ha ca 95-96 m. Med lag 1 maske kan du bruke den metoden du foretrekker. eg slr opp p pinnen, noen foretrekker 1 kast her, det vil pvirke utseende til kanten, ( Jeg gjorde som p reklafen, 2 i samme m hver 4 m )

Strikk 11-12 cm glatt strikk, legg inn kontraststriper etter smak og behag. sett s p 5 maskemarkrer med 19 m mellom Str 2 rett sammen FR markren, ta 1lst av, strikkk 1 m og ta den lse m over ETTER markren. Gjr dette p hver 2 pinne 3 ganger, og deretter p alle pinene til du har ca 4-5 m igjen, dra trden igjenom og fest eller lag en I - Cord over de 4 maskeen s lang du nsker :)

Lykke til, klem Wenche